Sale / Solden juli 2022Sale / Solden juli 2022

Beste Albert,

Als je iets doet, moet je het wel goed doen.

Zo verkopen jullie als enige bedrijf in Nederland een herbruikbaar blik met koeken van de firma Davelaar.

In 1883 begon de Alkmaarse bakkerij Stam met de productie van die koek, maar Stam werd in 1924 overgenomen door Dirk Davelaar, wiens opvolgers het bedrijf later verplaatsten naar Zwaansdijk.

Er is eigenlijk niks bijzonders aan de koek.

 

 

Zandgebak van een kleine tien centimeter in doorsnee.

Bereid met boter, bloem en suiker.

Zonder gist en water.

Er is weinig ‘Zaans’ aan die koeken trouwens.

Een decennium voor Stam ze ‘bedacht’, werd er al mee geadverteerd in de Java-Bode door banketbakker Strunck en in de Leeuwarder Courant door de Groningse banketbakker De Haan.

En in Scandinavische landen werden ze zelfs al sinds 1700 gemaakt, maar dan met wat duurdere ingrediënten erbij, zoals amandelen en kaneel. Daar werden ze vooral rond Kerstmis gegeten.

 

 

De koeken heetten trouwens ‘jodenkoeken’.

Waarom precies?

Daar zijn vier mogelijke verklaringen voor.

De eerste is dat er een bakker met de naam De Joode zou zijn die de koek heeft uitgevonden.

De tweede komt uit het boek ‘The World of Jewish Desserts’ van Gil Marks, dat werd uitgegeven door Simon & Schuster.

“The Netherlands became a haven for Sephardim and Conversos (Jews forcibly converted) from Spain and Portugal. These exiles merged their Iberian fare with the local cuisine, creating such dishes as these rich cookies, which the Dutch called Jewish butter cookies. The absence of leavening and liquid and the high proportion of fat and sugar result in a very tender cookie.”

 

 

De derde is dat arme Joden noodgedwongen dunne koeken bakten, ‘zodat het nog wat leek’.

De vierde is dat spreekwoordelijke gierigheid van Joden met de naam ‘jodenkoek’ werd bespot.

Nou kun je als fabrikant van die koeken dan vier dingen doen.

Je kunt bakker De Joode eren (mocht die bestaan hebben).

Je kunt de Spaanse en Portugese Joden die naar Nederland vluchtten en die hun keuken hier introduceerden postuum omarmen.

Je kunt denken: goed bedacht, de één houdt van dik, de ander van dun.

Kortom: je laat het lekker zo.

 

 

Of je kunt denken: oh jee, die koek heet weliswaar al 138 jaar ‘jodenkoek’, maar misschien wordt er wel iemand boos omdat er ‘jood’ in de naam verwerkt is, dus we veranderen die naam.

En dat deden die sukkels bij Davelaar.

Die maakten er begin vorig jaar ‘odekoeken’ van.

Met deze verklaring: “We leven in een tijd waarin gelijkheid en inclusiviteit belangrijke waarden zijn. Een inclusieve organisatie is een samenhangend geheel van mensen die zich tot elkaar verhouden en zich met elkaar identificeren. Omdat we met Davelaar onze deuren openzetten voor eenieder die gemotiveerd is om te werken, past de naam jodenkoeken niet.”

En jullie gingen dus mee in die flauwekul.

Maar ik vind het wel pijnlijk voor al die gekwetste Joden dat jullie ruim een jaar na dato jullie webshop nóg niet op orde hebben.

Kijk dan:

 

 

Zóveel moeite is het toch niet om naast de tekst ook die foto even te vervangen?

Zo lui.

Zo weinig respectvol.

Sterker: het is nog erger.

Want als je zoekt op ‘jodenkoeken’, dat laten jullie de handel niet lopen.

Evenmin als met jullie huismerk

Stelletje uitgenasten!

 

 

Weet je wat ik doe, Albert?

Ik haal wel gewoon de Echte Enkhuizer Jodekoeken bij de Jumbo.

Of hun huismerk.

En nu ik je toch spreek: van dat wicht in jullie reclame krijg ik ook jeuk.

Groet,

JanD

PS. Cadeautje. Is niet eens in de bonus.

UPDATE Het heeft sowieso helemaal niks met wellevendheid of veranderende tijdgeest en dat soort flauwekul te maken. Allemaal marketing.

 

(Advertentie, nu voor 19,45)

Boerenacties